روزهای ناخوش نسخه‌هاي خطي

یزدفردا:امیر ترقی نژاد:نسخه‌هاي خطي قرآن بخش ندوشن از توابع شهرستان صدوق این روزها حال وروزخوشی را سپری نمی کنند،قدمت اين قرآن‌ها که از قرن هشتم تا دوره قاجارتخمین زده شده به اعتقاد کارشناسان درحال نابودی است.


معاون فرماندار شهرستان صدوق می گوید: وجود ابنیه های تاریخی متعدد، آثار باستانی، کتاب ها و قرآن های خطی که بعضا با آب طلا نوشته شده است نیازمند توجه ویژه مسئولان امر در راستای محافظت و نگهداری از این میراث ماندگار می باشد.


محمد علی شاه حسینی اظهارمی دارد: بسیاری از کتاب های خطی و قرآن های ارزشمند در این شهرستان در حال نابودی می باشند.


وی ترمیم ابنیه های تاریخی در سطح شهرهای شهرستان را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: وجود ابنیه های متعدد و خانه های قدیمی که نشان از هویت و فرهنگ مردمان این مناطق می باشد متاسفانه در حال تخریب می باشد و تاکنون اعتبار قابل توجهی برای ترمیم و بازسازی آنها در نظر گرفته نشده است.


مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد نیزبا اشاره به اهميت نسخ خطی به ويژه قرآن‌‌های به خصوص قران هایی که در بخش ندوشن، وجود دارد،می گوید: اداره ارشاد حاضر است به ميزان ارزش‌گذاری قيمتی كه بر روی كتاب‌های خطی می‌شود، به شهر ندوشن كتاب اهدا كند.


محمود عاليشوندی می افزاید: اين تنها كاری است كه اداره ارشاد می‌تواند انجام دهد و اميدواريم با پذيرش اين موضوع از سوی مردم ندوشن، حداقل بتوانيم بخشی از اين كتاب‌ها را نجات دهيم.


وی با اشاره به اينكه بسياری از اين كتاب‌ها توسط موريانه خورده شده است، افزود: امروز موريانه‌های ميراث فرهنگی ما به آفتهای تنومندی تبديل شده‌اند كه ديگر با هيچ آفت‌كشی از بين نمی‌روند.


درعین حال روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان یزد اعلام نمود:نسخه‌هاي خطي قرآن ندوشن اكنون در مسجدجامع اين شهر نگهداري مي‌شوندو باتوجه به هماهنگي‌هاي صورت گرفته و به دليل ويژگي هاي اجتماعي و محلي، پس از صورت برداري، تحويل هيأت امناي مسجد شده است.


بنابراین گزارش ،اگرچه كتب و نسخه‌هاي خطي قرآن فعلا در معرض ديد عموم قرار ندارند، اما از وضعيت پايداري برخوردار هستند. به جز آسيب‌ها و فرسودگي‌هايي كه در طول زمان و در اثر استفاده نادرست در آنها پديده آمده، در چند سال اخير آسيب يا خلل ناشي از عوامل بيولوژيك مانند موريانه به آثار وارد نيامده است.


این گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان یزد می افزاید: اين كتب تاريخي در دسترس مردم قرار نداشته و به طور عادي بر روي رحل نيز گذارده نمي‌شود تا لمس شود و پاشيده شدن كتب تا 5 يا 6 سال ديگر كاملاً نادرست بوده و فاقد مبناي كارشناسي است.


همچنین ،اينكه تعداد زيادي از اين نسخ كه جملگي قرآن بوده‌اند، به سرقت رفته، نيز بايستي گفت: از زماني كه توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري صورت برداري شده و سركشي صورت مي‌گيرد،‌ چنين اتفاقي روي نداده است.


لذا به هيچ روي از سوي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان و هيأت امنا تأييد نمي‌گردد،اما پيش از آن را نمي‌توان اظهار نظر نمود،زيرا دست كم از سه سال پيش تا به حال اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان در ندوشن اقدام به خريد دو باب خانه تاريخي و ملحقات ديگر نموده است.


اكنون نيز مرمت خانه كلانتري را جهت احياي اين ساختمان به موزه تاريخ و فرهنگ ندوشن در دست انجام دارد؛ كه تا به حال 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.


با آماده شدن اين موزه ،نسخه‌هاي ارزشمند خطي و ديگر آثار تاريخي شهر ندوشن به زودي در شرايط مطلوبي كه مورد تأييد ميراث فرهنگي است، قرار خواهد گرفت و تا آماده سازي موزه، سركشي‌هاي مداوم و انجام حفاظت‌هاي اوليه و پيشگيرانه براي كنترل آفات صورت مي‌گيرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا